مؤلفین: محمدعلی صنیعی‌منفرد ،حسن الماسی ،صدیقه رضاییان‌فردویی
ناشر: موسسه فرهنگی و هنری عیلام، پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری ، نوبت چاپ: اول،1388
فصول کتاب: نگارنده در کتاب حاضر به ارزیابی، طراحی، چگونگی اجرا و پیاده‌سازی سیستم‌های مدیریت ارتباط با مشتری پرداخته است. از جمله مباحث کتاب می‌توان به مدیریت بازاریابی گردشگری، نقش فناوری اطلاعات در گردشگری، نقش مدیریت ارتباط با مشتری در گردشگری، و سنجه‌های ارزیابی عملکرد سیستم مدیریت ارتباط با مشتری اشاره نمود.
کتاب نقش فناوری اطلاعات در توسعه صنعت گردشگری
مولفین: محمدرضا پهلوان ،رضا عبدالملکی ،بهشید بهکمال
ناشر: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی – معاونت فرهنگی و ارتباطات ، نوبت چاپ: اول،1387
فصول کتاب: مباحث این کتاب در خصوص نقش انفورماتیک و اطلاع‌رسانی بر صنعت گردشگری جامعۀ امروزی است؛ که مؤلفان با ارائۀ جوامع آماری مربوطه، نگاهی بر وضعیت این صنعت و حوزۀ نفوذ انفورماتیک در ساختار آن داشته و راه‌کارهای عملی جهت توسعه و بسط این صنعت را در کشور از طریق به‌کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات بررسی و تبیین کرده‌اند
کتاب گردشگری الکترونیکی: فن آوری اطلاعات برای مدیریت راهبردی گردشگری
مترجم: گروهی از دانشجویان کارشناسی ارشد مدیریت جهانگردی، تحت نظر دکتر حنفی زاده، جباری و شادمهر (مولف: دیمیتریوس بوهالیس) ، ناشر: پندار پارس ، نوبت چاپ: اول – 1385
فصول کتاب: فناوری اطلاعات و ارتباطات: تکامل و تحول، کاربرد تحولات فناوری ارتباطات و اطلاعات در راهبرد و کسب و کار، رابطه پویا بین IT ها و جهانگردی، گردشگری الکترونیکی مبتنی بر تقاضا، گردشگری الکترونیکی عرضه محور، مدیریت عملیات و توزیع در گردشگری الکترونیکی، خطوط هواپیمایی الکترونیکی، مهمانداری الکترونیکی، تورگردان های الکترونیکی، دفاتر خدمات مسافرتی الکترونیکی، مقاصد الکترونیکی، گردشگری الکترونیکی: چشم انداز آینده
کتاب مرجع سایت‌های اینترنت توریسم
مؤلفین: گروه انتشارات فیض دانش ، ناشر: فیض دانش ، نوبت چاپ: پنجم، 1386
فصول کتاب: هدف از تألیف این مجموعه کتاب‌ها « مرجع سایت‌های اینترنتی » آسان کردن دسترسی محققان ، اساتید ، دانشجویان و معلمان و دانش آموزان به مطالب مورد نظرشان در اینترنت در زمینه توریسم است.
پایان نامه کارشناسی ارشد با موضوع نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات (IT) در توسعه صنعت توریسم ایران نوشته مسعود بهزادی‌راد.- به راهنمایی رحیم سرور، به مشاوره زهرا پیشگاهی‌فرد.- کارشناسی ارشد (دانشگاه آزاد اسلامی. واحد علوم و تحقیقات، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، گروه جغرافیا و برنامه‌ریزی توریسم، رشته جغرافیا و برنامه‌ریزی توریسم) ؛ ۸۶-‎۱۳۸۵.
اهداف
هدف از این پژوهش رسیدن به راهکارهایی برای دستیابی به سیستم‌هایی است که بتواند صنعت توریسم الکترونیک را در ایران با توجه به تحقیقات و ساختارهای علمی و عملی نرم افزاری و سخت افزاری انجام شده در کشورهای موفق در این عرصه ،نمایان کرده و با توجه به نظریه های موجود باعث بسط و گسترش این مهم در ایران گردد .
1-4-1. اهداف ویژه
اما بر آن هستیم تا به شکلی جزئی‌تر به چند بعد از هدف بالا اشاره کنیم که در ذیل به تیتر های اهداف اشاره می‌کنیم :
استفاده از فن‌آوری‌های نوین در شناسایی جاذبه های توریستی ایران در سطح داخلی و بین‌المللی
شناسایی روابط عمومی الکترونیک در توسعه صنعت توریسم و تبدیل آن از سنتی به الکترونیک
معرفی شبکه های گسترده اجتماعی مجازی و به‌کارگیری آن‌ها برای معرفی استعدادهای گردشگری در ایران
بررسی زیرساخت‌های نرم افزاری و سخت افزاری در ایران با توجه به ابعاد جهانی آن
فرضیه‌ها
به نظر می آید ید یدنتتاستفاده از فن‌آوری‌های نوین الکترونیک چون اینترنت ، ماهواره ها و …. می تواند به توسعه گردشگری کمک کند
به نظر می آید ید یدنتتمیزان اطلاع از فضای الکترونیک می تواند تاثیر بسزایی در توسعه گردشگری داشته باشد.

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

به نظر می آید کاربرد شبکه های اجتماعی مجازی و نفوذ به مدیریت آن‌ها در تخصیص جایگاه کشور ما برای شناسایی استعدادهای گردشگری و نیز ایجاد اتاق‌های چت روم (گفتگوی مجازی ) ، صدای برخط و ویدئو کنفرانس در این شبکه‌ها می تواند به نتیجه مطلوب در زمینه گردشگری منتج شود .
به نظر می رسد ایجاد امتیت کافی ، اعتماد و فرهنگ سازی لازم در فضای الکترونیک گردشگری موجب رونق آن شود .
به نظر می رسد روابط عمومی الکترونیک در سازمانهای وابسته به گردشگری می تواند نقش مهمی در رشد گردشگری الکترونیک داشته باشد .
نوع تحقیق
تحقیق حاضر از لحاظ طبقه بندی پژوهش بر مبنای هدف از نوع کاربردی و از لحاظ طبقه بندی بر حسب روش، از نوع توصیفی- تحلیلی است از میان انواع پژوهش های توصیفی، از نوع رابطه ای بوده چرا که در آن ارتباط بین نقش IT با توسعه گردشگری مورد مطالعه قرار می گیرد.
نوع تحقیق از نظر ماهیت و روش
ابتدا داده های پرت از طریق باقیمانده هایی استاندارد شده حذف و از طریق روش های نرمال سازی ، نرمال و آماده تجزیه و تحلیل گردید . درادامه آماره های توصیفی و نمودارهای مربوطه بررسی می شود و با توجه به متغیرهای پرسشنامه‏ای طیف لیکرت متغیرهای همگروه در یک دسته قرار گرفته و با تعیین میانگین جهت تجزیه و تحلیل روش‏های همبستگی و رگرسیون و تحلیل مسیر مورد استفاده قرار گرفته است. ضمنا جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات گردآوری شده از نرم افزار Excel و برای آزمون فرضیه ها از نرم افزار SPSS استفاده شد.
محیط پژوهش
با توجه به گستره کاربرد فن آوری اطلاعات و نیز موضوع توریسم و نیز عدم آشنایی کافی عوام مردم به لحاظ سطح سواد عالی ، از محیط تحقیق ما و به لحاظ اینکه بتوان به نتایج درست و دقیق‌تری دست یافت یک جامعه کوچک دانشگاهی به شکلی تصادفی از بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود برای تحقیق‌ انتخاب شدند .
روش گردآوری اطلاعات
در تحقیقات به عمل آمده پرسشنامه های پیوست بین جامعه هدف ما که شامل مورد بالا می‌باشد توزیع شد که نتایج آن نیز در مباحث بعدی آمده است .
همچنین در این پژوهش از تحقیقات کتابخانه ای ، فیش برداری ، مقالات علمی و اینترنت نیز استفاده گردیده است.
1-10. روش و ابزار تجزیه تحلیل اطلاعات
در این تحقیق با استفاده از نرم افزار Excel به تجزیه تحلیل تحقیقات پرداخته شده که آمارها و گراف‌های موجود در بخش 4 آمده است . مضافا بر این برای دستیابی به نتایج دقیق تر و بررسی انطباق جامعه آماری با نتایج بدست آمده از نرم افزار SPSS نیز استفاده شد .
1-11. مشکلات و محدودیت‌های تحقیق
به سبب عدم وجود منابع کافی صرفاً در زمینه موضوع تحقیق متأسفانه نمی‌شد به شکل کافی به منبعی استناد کرد .
با توجه به عدم آشنایی عامه مردم در مورد استفاده از اینترنت و مخصوصاً در زمینه گردشگری و استفاده از این فن آوری در مورد آن متأسفانه جامعه هدف ما محدود به قشر جوان جامعه و در حدی محدود بین تعدادی از دانشجویان شد .
با توجه به وجود محدودیت‌های امنیتی در زمینه تحقیق برای شبکه های مجازی اینترنتی و مسدود بودن آنها (فیلترینگ) به راحتی نمی‌شد به این شبکه‌ها دست یافت تا آمارها را بیشتر و دقیق‌تر ارائه داد .
عدم اطمینان کافی جامعه مورد تحقیق و بسیاری از احتیاط کاری‌ها از سوی آنان متأسفانه دایره کاری را برای ما محدود کرده بود .
با توجه به اینکه هنوز زیرساخت ، ابزار ، افراد کارشناس و خبره در زمینه فناوری نوین جذب توریسم با استفاده از IT به طور کافی وجود ندارد و متأسفانه سازمان‌های وابسته به گردشگری نیز هنوز یا اقدامی در این رابطه نکرده‌اند و یا در ابتدای راه هستند ، نتوانستیم به طور کامل از این پتانسیل‌ها استفاده نماییم .

فصل دوممبانی نظری ، تعاریف و مفاهیم

2-1. تعاریف و مفاهیم
بالطبع برای دستیابی به فن آوری گردشگری الکترونیکی باید زیر ساخت‌ها و امکانات و همچنین نیروی انسانی آن را فراهم کرد . امروزه توسعه فن آوری های دیجیتالی چنان راه پیشرفت را در پیش گرفته است که دور ماندن هر علمی ، حتی علوم انسانی از این پیشرفت‌ها یعنی عقب ماندگی محض. در این فصل به تعاریف و پیشینه تاریخی خواهیم پرداخت ، ابعاد آنرا بررسی می‌کنیم و در نهایت در پایان هر مبحث امکانات موجود در ایران را چه به لحاظ سخت افزاری و چه از حیث نرم افزاری مورد بحث و بررسی قرار خواهیم داد .
2-1-1. تعریف گردشگر
در شناخت توریست یا گردشگر تعاریف مختلفی از سوی سازمان‌ها و افراد مختلف ارائه شده است که ذیلاً به بخشی از آن اشاره می‌گردد.
واژه گردشگر2 به مجموعه مسافرت‌های افراد گفته می‌شود که بین مبدأ و مقصدی با انگیزه های استراحتی، تفریحی، تفرجی، ورزشی، دیداری، تجاری، فرهنگی و یا گذران اوقات فراغت انجام می‌گیرد و در آن شخص گردشگر در مقصد اشتغال و اقامت دائم ندارد.
در سال 1925 کمیته مخصوص آمارگیری مجمع ملل افراد زیر را توریست شناخت:
کسانی که برای تفریح و دلایل شخصی با مقاصد پزشکی و درمانی سفر می‌کنند.
کسانی که برای شرکت در کنفرانس‌ها، نمایشگاه‌ها، مراسم‌ها مذهبی، مسابقات ورزشی و از این قبیل به کشورهای دیگر سفر می‌کنند.
کسانی که به منظور بازار یابی و امور بازرگانی مسافرت می‌کنند.
افرادی که با کشتی مسافرت می‌کنند و در بندری در مسیر راه تا 24 ساعت اقامت می‌نمایند. (وای گی ،1377،ص 29)
2-1-1-1. تعریفی دیگر
واژه گردشگر نخستین بار در سال 1811 در مجله ای انگلیسی به نام اسپورتینگ3 آمد. در این زمان لغت به معنای مسافرت به منظور تماشای آثار تاریخی و بازدید از مناظر طبیعی برای کسب لذت به کار می‌رفت . (محلاتی .1380،ص 3)
در کنفرانس بین‌المللی سال 1991که در شهر اتاوا پایتخت کانادا تشکیل گردید صاحب‌نظران و اندیشمندان با جمع شدن دور هم و با پیشنهادات زیربنائی و اساسی، مطالب مربوط به گردشگری را ، مسافر را (Traveler) و گردشگر را (Tourist) نامیده‌اند. نهایتاً این معانی از ماه مارس 1993 به صورت یک اصل پذیرفته شده و اجرا می‌گردد. در جاهای دیگر توریسم را جابجایی موقتی مردم به مقصد های خارج از زندگی روزمره کاری و اقامتی و ساکن شدن در مقصدی با فعالیت‌های متنوع و با اهداف زندگی شاد و مشغولیات فرح انگیز می‌دانند.
سازمان جهانی جهانگردی4 نیز گردشگری را چنین تعریف می‌کند:
گردشگری عبارت از مجموعه کارهایی که یک فرد در سفر در مکانی غیر از محیط عادی خود انجام می‌دهد. این سفر بیش از یک سال طول نمی‌کشد و هدف آن سرگرمی، استراحت، ورزش، و فعالیت‌هایی از این قبیل است.(1999WTO,)
2-1-2. طبقه بندی تعریفی گردشگر
توریسم دارای انواع مختلفی بوده که بر اساس عوامل متعدد تقسیم بندی‌هایی را برای آن قائل شد. مهم‌ترین عواملی که می‌توان بر اساس آن انواع مختلفی از توریسم را تعریف و طبقه بندی نمود عبارتند از:
از نظر زمانی
فعالیت‌های گردشگری را به شکل کوتاه مدت (کمتر از یک روز) ، میان مدت ( یک تا سه روز) و دراز مدت ( بیش از سه روز) از یکدیگر تفکیک می‌کند.
از نظر مکانی
گردشگری را به صورت فعالیت‌های گردشگری در حوزه نزدیک، حوزه میانی و حوزه خارج یا دور تقسیم بندی می‌کند.
از نظر تابعیت
گردشگران به دو گروه گردشگران خارجی و بین‌المللی و گردشگران داخلی تقسیم می‌گردد.
از لحاظ انگیزه سفر
بر اساس آن گردشگری با انگیزه‌ای استراحتی، تفریحی، درمانی، زیارتی، فرهنگی، اقتصادی، ورزشی و … از یکدیگر تفکیک می‌شوند.

از نظر فصل گردشگری
موسم گردشگری را بر اساس فصول مختلف سال طبقه بندی می‌گردد. در این طبقه بندی ; دو فصل تابستان و زمستان از اهمیت بالاتری نسبت به فصول بهار و پائیز می‌یابند.
-از نظر شکل و سازمان دهی سفر
مانند سفرهای انفرادی، گروهی، خانوادگی و … که ترکیب گردشگری را تعیین می‌کند.
از نظر وسیله نقلیه مورد استفاده
بر اساس نوع وسیله نقلیه مورد استفاده برای انجام سفر طبقه بندی می‌شود.
از لحاظ نوع و محل اقامت
گردشگران را بر اساس نوع و محل اقامت، هم از نظر کیفی و هم کمی طبقه بندی می‌کند. مانند گردشگران مقیم در هتل‌ها ، مهمان‌پذیرها ، خانه های ویلایی و یا پانسیونی‌های خانگی، گمپینگ و … . (وای گی ،1377،ص45)
2-1-3. تعریف صنعت گردشگری
تعاریف زیادی از جهانگردی وجود دارد که از دیدگاه های بسیار متفاوتی بیان می‌شوند. در راستای اهداف این پایان نامه ما از تعریف “سازمان جهانگردی” استفاده می‌کنیم.”فعالیت افراد برای مسافرت به مکانی خارج از محیط روزمره نه برای بیشتر از یک سال متوالی و با هدف گذراندن اوقات فراغت، تجارت یا اهداف دیگر”.
گردشگری معادل فارسی و کاملاً دقیق واژه Tourism در زبانهای انگلیسی، فرانسه و آلمانی است که به صورت مصطلح در زبان فارسی به صورت جهانگردی ترجمه شده است. ریشه این واژه از اصطلاح Tornus یونانی و لاتین گرفته شده که یکی از معانی آن گردش کردن و یا گشتن است و با پسوند Ism یا گری به صورت اسم مصدر Tourism یا گردشگری در آمده است.
اصطلاح توریست5 از قرن نوزدهم معمول شده است. در آن زمان اشراف زادگان فرانسه می‌بایست برای تکمیل تحصیلات و کسب تجربه های لازم زندگی، اقدام به مسافرت می‌نمودند. این جوانان در آن زمان توریست نامیده می‌شدند و بعدها در فرانسه این اصطلاح در مورد کسانی به کار می‌رفت که برای سرگرمی ، وقت گذرانی و گردش به فرانسه سفر می‌کردند و بعداً با تعمیم بیشتر به کسانی اطلاق می‌شد که اصولاً به این منظور به سفر می‌رفتند.
کم کم کلمه توریست به بعضی زبان‌های دیگر نیز وارد شد و از آن واژه توریسم (Tourism) به وجود آمد. از همان زمان توریسم و توریست به بعضی از مسافرت‌ها و مسافرینی گفته می‌شود که هدف آن‌ها استراحت و گردش و سرگرمی و آشنایی با مردم بود و نه کسب درآمد و اشتغال به کار. (ویکی‌پدیا ،2011)
2-1-3- 1. تعریف دیگر در صنعت گردشگری
صنعت که یک پدیده هنری و ابداع تکنولوژی متنوع زایده فکر و دست بشر بود . در جریان گردش معاملات درآمد حاصل آن در گردش چرخ‌های اقتصادی کشوری به کار گرفته می‌شود. در جهانگردی هم که از نظر اقتصادی پدیده ای است سودآور که با انجام آن و ورود این افراد به سرزمین کشوری نیز به ذخایر ارزی آن می‌افزاید گفته می‌شود صنعت جهانگردی و یا به عبارت دیگر عصر ما که عصر ارتباطات است و جهانگردی به ویژه برای شکوفایی و معرفی فرهنگ پیشرفته انقلاب اسلامی و میلی و جاذبه های متنوع و با ارزش طبیعی و فرهنگی کشور ما امری است ضروری و به همین خاطر باید گفت صنعت جهانگردی و یا به عبارت دیگر یک صنعت بدون دود . ( نبوی فر، 1389، مسئول دایره جهانگردان اداره حراست ویژه اداره کل اتباع خارجه)
2-1-4. تعریف امنیت
دارای تعاریف گوناگونی است که به دو نمونه آن اشاره می‌شود.
– عبارت است از نیل به سطحی از اطمینان خاطر برای تحصیل و صیانت منابع ملی
– عبارت است از توانایی کشور در رفع تهدیدهای خارجی علیه حیات سیاسی یا منافع ملی خود. (ویکی پدیا،1390)
2-1-5. تعریف گردشگری بین‌المللی
شخصی که به کشور دیگری غیر از کشور محل اقامت خود برای مدت حداقل یک شب و حداقل یک سال سفر و در مراکز اقامتی عمومی یا خصوصی آن کشور اقامت نماید هدف او از سفر انجام فعالیت‌هایی برای کسب موقعیت شغلی (مهاجرت بر کاری) نباشد.
هیئت‌های سیاسی، دیپلمات‌ها، کارمندان عالی سفارت خانه‌ها، اعضای نیروهای مسلح که از کشور مبدأ خود به کشور مورد مأموریت یا بالعکس سفر می‌کنند مهاجرانی برای کار یا اقامت، پناهندگان، آوارگان، مسافران عبوری، افرادی که مستقیماً میان فرودگاه‌ها و دیگر ترمینال‌ها جا به جا می‌شوند یا برای مدت کوتاهی در محل معینی در ترمینال هوایی باقی می‌مانند، افرادی که به شاغلان مرزی معروف هستند در زندگی مرز کشور سکونت دارند لیکن در کشور همسایه مشغول به کار می‌باشند، همچنین کسانی که کمتر از یک شب در کشور اقامت داشته باشند جزء گردشگران بین‌الملل محسوب نمی‌شوند. (طباطبایی مؤتمنی، 1386،ص 52)
2-1-6. تعریف جاذبه های جهانگردی
عواملی که در یک کشور یا سرزمین که موجب جلب جهانگردی شود را جاذبه های جهانگردی گویند.
عواملی که در جلب توریست می تواند مؤثر باشد 2 دسته است:
1- عوامل طبیعی شامل : آب و هوای خوش، مناظر مطلوب، دریاها، اماکن مقدس، جنگلها جانوران
عوامل مصنوعی و ساختگی: آثار باستانی و موزه‌ها، اماکن یا ابنیه‌ها . (الوانی مهدی و همکار ، 1372 ، ص 108)
2-1-7. تعریف سفر
فرهنگ نامه‏ها از«سفر» تعریف‏هاى مشابهى ارائه داده‏اند. در فرهنگ معین آمده است: سفر، در لغت به معناى بیرون آمدن از شهر خود و به محل دیگر رفتن است، نیز به معناى قطع مسافت و راهى که از مکانى به مکان دور طى مى‏کند، آمده است. 
فرهنگ‏هاى عربى سفر را “کشف حجاب و کنار زدن پرده” معنا کرده‏اند، حجاب‏هایى که معمولاًَ از جنس اعیان و اشیاى خارجى است.  راغب اصفهانى می‌نویسد: «سفر العمامه عن الرأس، و الخمار عن الوجه» یعنى عمامه را از سر، و نقاب را از صورت، کنار زد. 
البته “سِفر” (به کسر سین) به معناى کتاب آمده که جمع آن اسفار است. از تعریف‌های لغوى و فرهنگ نامه‏اى که بگذریم، آنچه ما را به مقصود نزدیک‌تر مى‏کند، ماهیت سفر در منظر عالمان اخلاق و تربیت است.  مرحوم فیض کاشانى که از بزرگ‌ترین دانشمندان شیعى و آگاهان علم اخلاق است در اثر مهم خود المحجه البیضاء، سفر را این‌گونه می‌ستاید:
از رهگذر سفر، آدمى از آنچه مى‏هراسد، رهایى مى‏یابد و به آنچه میل دارد، نایل مى‏شود.
این ویژگى براى مسافرت، نکته مهمى است که مرحوم فیض کاشانى بدان اشاره می‌کند. بر این اساس، سفر باز گیرنده و باز دهنده است:
هراس و اضطراب را از مسافر باز مى‏ستاند و جاى آن، محبوب و مطلوب‏هاى وى را مى‏نشاند.  سفر به انسان مى‏آموزد که چگونه از امور ناهنجار و ناخوشایند بپرهیزد و آنچه را که مایه کمال و خرسندى است، جایگزین کند. ( ناظم‏زاده قمى و همکاران ، 1385 ، ص 34 )

2-1-8.تعریف ابزار سفر و گردشگری

در این سایت فقط تکه هایی از این مطلب(به صورت کاملا تصادفی و به صورت نمونه) با شماره بندی انتهای صفحه درج می شود که ممکن است هنگام انتقال از فایل ورد به داخل سایت کلمات به هم بریزد یا شکل ها درج نشود-این مطالب صرفا برای دمو می باشد

ولی برای دانلود فایل اصلی با فرمت ورد حاوی تمامی قسمت ها با منابع کامل

اینجا کلیک کنید

2-1-8-1.گذرنامه
سندی است که از طرف (نیروی انتظامی) به اتباع کشور، که قصد مسافرت به خارج دارند، داده می‌شود. (قانون گذرنامه- ماده 1)
2-1-8-2. ویزا یا روادید بین المللی
اجازه نامه ای است که از طرف مأموران کنسولی در خارج به بیگانگانی که دارای گذرنامه معتبر خارجی‌اند به منظور ورود به کشور و یا عبور از آن داده می‌شود. (طباطبایی مؤتمنی،386،ص52)
2-1-9.تعاریف فناوری اطلاعات
تعاریف مختلفی از فناوری اطلاعات ارایه شده است اما با این وجود همه آن‌ها حول یک موضوع واحد شکل گرفته‌اند:
فناوری اطلاعات، تلفیقی از دستاوردهای مخابراتی، روش‌ها و راه کارهای حل مسئله و توانایی راهبری با استفاده از دانش رایانه است.
فناوری اطلاعات، تلفیقی از دانش سنتی رایانه و فناوری ارتباطات به منظور تولید، ذخیره، پردازش و تبادل هر گونه داده(اعم از متن، صوت، تصویر و غیره) است.
فناوری اطلاعات، عبارت است از همه اشکال فناوری ساخت، ذخیره سازی، تبادل و به‌کارگیری اطلاعات در شکل‌های گوناگون همچون اطلاعات تجاری، تصاویر ساکن و متحرک، چند رسانه ای و سایر اشکالی که هنوز به وجود نیامده‌اند.
فناوری اطلاعات، شاخه ای از فناوری است که با استفاده از سخت افزار، نرم افزار، شبکه افزار، مطالعه و کاربرد داده و پردازش ان در زمینه های ذخیره سازی، دست کاری، انتقال، مدیریت، جابه‌جایی، کنترل، سوئیچینگ و غیره را امکان پذیر می‌سازد.( Williams, Sawyer,2007,p47)
2-1-10.تعریف گردشگری الکترونیکی
سازمان جهانی گردشگری واژه گردشگری الکترونیکی را این‌گونه تعریف می‌کند: واژه ” گردشگری الکترونیکی” به معنای کاربرد کسب و کار الکترونیکی6 در مسافرت و گردشگری است. گردشگری الکترونیکی یعنی دیجیتالی شده همه فرایندها و زنجیره های ارزش در گردشگری، مسافرت و میهمان پذیری و فراغت .
نکته قابل توجه در این واژه آنست که گردشگری الکترونیکی به معنای گردش یا سفر به صورت الکترونیکی نیست. اگر چه سفرهای مجازی7 نیز می‌تواند زیر مجموعه ای از فعالیت‌های مورد نظر این واژه باشد.

دسته بندی : پایان نامه

پاسخ دهید